GEORGE LUCAS: BUDU MUSET EMIGROVAT

CANNES 31. května 2005 (09:49) Vypadá jako blahobytný hobit: malý, s kulatým bříškem, odstálýma ušima, špičatým nosem a šibalským úsměvem. Jeden z nejmocnějších a nejbohatších lidí ve filmové branži. Otec Star Wars. Kdyby George Lucas nevyprodukoval nic jiného, bohatě by to stačilo, aby si zajistil nesmrtelnost.
Za Lidové noviny se ptala Darina Křivánková

LN Na začátek chci sebe a všechny ostatní ujistit: Je opravdu konec Star Wars?
Definitivní. Příběh je završený, není čím pokračovat. Omlouvám se, ale víc jsem toho opravdu nenapsal. Musel bych přijít s novými postavami, novými příběhy... Ale to už by byla fraška.

LN Celý příběh Star Wars jste vymyslel už před třiceti lety. Změnil jste ho hodně, když jste pak v devadesátých letech začal psát a točit Epizodu I?
Měl jsem pevně dané charaktery postav, na které jsem nabaloval příběh, který byl z části už také hotový. Postavy zůstaly takřka beze změn. Původně jsem ale vůbec nechtěl točit žádnou ságu. Jen jsem si připravil background pro první film: co se s postavami stane pak, jak žily před tím... Ten materiál měl sloužit hlavně mně. Případně bych ho vydal jako knihu. Sám pro sebe si ho také jako román dělím na Knihu I - to je příběh otce a Knihu II - příběh jeho dětí. Ale fenomén Star Wars narůstal neuvěřitelným způsobem, fanoušci si vynutili natočení druhého a třetího filmu.

LN A co si vynutilo natočení nové trilogie?
Jeden z důvodů byl ten, že toho zbylo příliš mnoho k vysvětlení. Ale z tohoto hlediska je vlastně nejpodstatnější Epizoda III, ta je tak z šedesáti procent "vysvětlovací". V Epizodě I a II je asi jen dvacet procent nezbytné faktografie, jinak je to vlastně jen omáčka. Upřímně řečeno, abych řekl všechno, co jsem chtěl říct, stačil by mi jen jeden film. Jenže to by zmizelo kouzlo vyprávění příběhu.

LN Mezi přijetím původní a nové trilogie je velký rozpor. Každá má své fanoušky i odpůrce. Jak to vnímáte vy?
Pro mě je celá sága jako jeden jediný film. Samozřejmě vím, že Star Wars mají dva tábory nekompromisních fanoušků, kteří vedou dost ostré boje na webových stránkách. Těm nad pětadvacet se většinou líbí starší trilogie, ti mladší zase vyznávají tu novou. Jsou nesmiřitelní asi jako fanoušci Rolling Stones a příznivci hop hopu. Ti starší mají velký vliv, jejich generace dnes ovládá média, internet... Tím pádem je pro ně snazší prosazovat nahlas a viditelně svůj názor, tedy že původní trilogie je lepší. Já to tak ale vůbec nevnímám.

LN Kterou postavu jste kdysi vymyslel jako první?
Padoucha. Darth Vadera. Kolem něj se pak nabalují další postavy a jejich příběhy. Na úplném začátku ho poznáváme jako zloducha, v Epizodě IV vyjde najevo, že je to otec hlavního hrdiny a nakonec se tenhle zloduch stane pro svého syna svým způsobem inspirací.

LN Celkem revolučně jste v sedmdesátých letech spojil sci-fia staré legendy a vytvořil jakousi novodobou mytologii...
Ano, spolehl jsem se na motivy staré 3000 let. Souboj dobra a zla, komplikované dětství a ještě složitější dospívání, nutnost přátelství, křehkost demokracie... Nevymyslel jsem nic nového. Když to poskládáte vedle sebe, jsou to vlastně klišé. Jen jsem je napasoval do nového příběhu.

LN Star Wars odchovaly dvě generace diváků. Na jakých příbězích jste vyrůstal vy?
Jako kluk jsem opatroval sbírku historických knih. Miloval jsem antické Řecko, život Alexandra Velikého, ale i příběhy z americké občanské války... Bavilo mě babrat se v historii a hledat souvislosti mezi minulostí a současností. Ale četl jsem i takové ty klasické klukovské knížky, třeba Ostrov pokladů. No a filmy? Tam jednoznačně vedly westerny.

LN Když jste začínal točit první trilogii, byla filmová technika ještě dost primitivní. Používaly se hlavně ručně dělané triky, o možnostech počítačové animace ještě nikdo nic netušil. Vidíte to dnes jako velký handicap?
Původně jsem chtěl natočit jeden film, kde bude pár triků. Vznikl z toho celý nový filmový obor. Abychom tehdy mohli Star Wars natočit, museli jsme sami vymyslet, jak na to. Nebylo možné někam přijít a zadat to odborníkům, jednoduše žádní nebyli. Ale kdyby tehdy už nějaká triková studia fungovala, nejspíš bych na ně stejně neměl peníze. A kdybych tehdy tušil, kolik s tím filmem bude problémů, tak bych se do toho nepouštěl.

LN Vy jste se vlastně vůbec do filmařské profese nechtěl pouštět. Směřoval jste docela jinam, čím jste chtěl být jako kluk?
Vyrůstal jsem v malém kalifornském městě. Byla tam jen dvě kina, televizi jsme neměli do mých deseti let. Měl jsem tehdy spoustu zájmů. Hodně jsem kreslil, chtěl jsem být ilustrátorem knih. Také jsem fotil. A pamatuji si, že jsem si pořád cosi vyřezával ze dřeva. A samozřejmě jsem miloval auta. O film jsem se začal zajímat až na vysoké škole.

LN Ale i tam jste nejdřív studoval sociologii, psychologii a antropologii...
To je pravda, ale pak převážil zájem o výtvarné umění a nastoupit na nějakou uměleckou školu, nabízela se filmová v jižní Kalifornii. Řekl jsem si: Proč ne, film je přece svého druhu fotografie, třeba to bude zajímavé. Bylo to víc než zajímavé. Do filmu jsem se zamiloval a pak už jsem nikdy nechtěl dělat nic jiného než film.

LN Jak jste přišel na to, že máte talent právě pro kinematografii?
Každý má nějaký talent. Nejtěžší je právě přijít na to jaký. Mně to trvalo dost dlouho. Člověk má asi talent na to, co dokáže dělat den za dnem od rána do noci a stále z toho má radost. A přestože si stokrát řekne, že s tím praští, neudělá to.

LN Kolikrát jste chtěl s filmem skoncovat vy?
To se nedá ani spočítat. Když se podívám na takových prvních šest let své kariéry, tak to byla úplná tragédie. Pořád jsem si říkal: Proč to proboha dělám? Proč se na to nevykašlu a nenajdu si nějakou pořádnou práci? Musel jsem si půjčovat peníze od rodičů a od přátel a byl jsem přesvědčený, že jim je nikdy nebudu moct vrátit.

LN Od té doby se toho hodně změnilo. Dnes jste jedním z nejbohatších lidí v showbyznysu. Víte přesně, jak velký máte majetek?
Nějaký přehled o tom mám. Pro mě je podstatné, že jsem v pozici, kdy můžu vracet i s úroky. Můžu produkovat projekty svých přátel, investovat do filmů začátečníků, můžu si dovolit riskovat

LN Vybudoval jste si pozici finančně nezávislého filmaře. Dokázal byste dnes točit bez téhle nezávislosti?
Těžko, nezávislost je pro mě naprosto zásadní. Pro filmaře je strašně frustrující poslouchat, jak to či ono nejde. Jenže ono to většinou jde, jen to stojí peníze.

LN Jedním z hlavních motivů Star Wars je selhání demokracie. Skoro to vypadá, jako byste v ni nevěřil?
Ale ano, věřím. Jen je to velmi křehká instituce. Pokud si lidé neumí dobře vybrat své zástupce, může to vést k tragédii. Z demokratických vůdců se mohou stát manipulátoři. Všechno lze zmanipulovat, i ten nejlepší úmysl.

LN Star Wars jste začal psát v Nixonově éře. Chtěl jste do nich otisknout tehdejší deziluzi z vietnamské války?
Tu také. V devadesátých letech se pak objevily nové paralely, nové války a nové deziluze. Jak vidíte, jsme nepoučitelní. Ve Star Wars jsem řešil otázku, jak se demokracie může zvrhnout v diktaturu. Vycházel jsem hlavně z materiálů o antickém Římu, proč senát po vraždě Césara docela obrátil... Ale studoval jsem i francouzskou revoluci, samozřejmě hitlerovské Německo. Pořád jsem se vracel k historickým okamžikům, kdy demokracie sama sebe zahubila.

LN Tohle jste chtěl vtisknout do postavy Anakina, do jeho volby mezi světlou a temnou stranou Síly?
Více méně. Anakin podlehne unáhlené, zbrklé volbě. Má pocit že zachrání celý vesmír tím, že ho bude ovládat. To je moment, kdy se z něj stává monstrum. Když pak pozná svého dospělého syna, pochopí, jak měl tehdy jednat. Krachuje-li demokracie, má člověk, který stojí v jejím čele, dvě možnosti: buď zvolí mírové, nebo válečné řešení. To je ale model, který můžeme aplikovat na jakoukoli krizovou situaci.

LN Stále se dotýkáte demokracie. Jak si teď v tomto ohledu podle vás stojí USA? Pokud se v dohledné době něco nezmění, tak se snad budu muset přestěhovat do Austrálie. V Kalifornii jsme si dost slibovali od Arnolda, ale je to jen další panák ve hře na politiku. Vkládali jsme do něj naprosto marné naděje. Demokracie v Kalifornii? Nenapadá mě jiné slovo než bordel.

LN Světovou premiéru Epizod z nové trilogie děláte na festivalu v Cannes. Není to zbytečně komplikované?
Má to svůj důvod. Celá sága vlastně začala v roce 1971 právě v Cannes, když jsem dostal od vedení festivalu pozvání uvést svůj debut THX 1138 v sekci Directors Fortnight. Tehdy jsem v Cannes uzavřel první smlouvu na Star Wars se společností United Artists. Bylo to v hotelu Carlton, kde letos bydlím. Takže Cannes je pro mě velmi vzácné místo.

LN Uzavřel jste zásadní kapitolu ve svém životě. Co bude dál?
Ještě je příliš brzo na to, abych řekl: Teď se pustím do toho nebo toho projektu... Mám na stole pár scénářů, které bych chtěl produkovat. Musím si na to sednout a pečlivě se tím probrat.

LN Co čtvrtý díl Indiana Jonese?
Na tom děláme se Stevenem Spielbergem už osm let. S přestávkami. Zrovna minulý týden mi poslal novou verzi scénáře. Určitě ho natočíme. Bude to brzy, ale letos ještě ne, možná příští rok.